Inleiding
Scholen die de Rots en Water interventie inzetten hebben de mogelijkheid om Rots en Water school te worden. De scholen die dit predicaat willen ontvangen en zich Rots en Water school willen noemen, moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden zijn te vinden op de website van Rots en Water: https://www.rotsenwater.nl/algemeen/rots-en-water-scholen/. Binnen het PO is de belangrijkste voorwaarde dat leerlingen elk schooljaar R&W lessen ontvangen, in het VO geldt dit voor de onderbouw.
Op Rots en Water scholen wordt intensief met het programma gewerkt en de meerderheid van deze scholen heeft daarin inmiddels jarenlange ervaring. De scholen zetten de interventie in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen en diverse scholen zetten daarnaast de interventie in als onderdeel van Burgerschap. De eerste Rots en Water school dateert uit 2014, inmiddels meer dan 10 jaar geleden. Deze scholen weten dan ook als geen ander hoe ze het programma moeten en willen inzetten. Onder de Rots en Water scholen zijn bijna alle typen onderwijs vertegenwoordigd: PO, VO, SBO, (V)SO, ZML, Praktijkonderwijs en BuSO (België).
In het schooljaar 2023/2024 is een onderzoek uitgevoerd onder leerkrachten (Rots en Water coördinatoren en trainers) en directeuren van Rots en Water scholen. De in dit onderzoek meegenomen Rots en Water scholen hebben dit predicaat gekregen in de periode 2014 tot en met 2022. Deze scholen zijn minimaal één volledig schooljaar Rots en Water school en hebben dus voldoende ervaring met de implementatie van het programma.
Aan het einde van het schooljaar 2023/2024 zijn er 73 Rots en Water scholen. Voor dit onderzoek zijn tussen 1 oktober 2023 en 1 juni 2024, 25 van deze Rots en Water scholen bezocht. Tijdens de gesprekken is er met 34 leerkrachten (Rots en Water coördinatoren en trainers) en 14 directeuren gesproken. Op deze 25 scholen zitten ongeveer 6.100 leerlingen (Via: Scholen op de kaart).
Het volledige verslag is in te zien door te klikken op onderstaande afbeelding: