Rots & Water scriptie door: Jolanda Clemens

Victimization komt overal voor. Thuis, op school, op straat etc. Victimization is een noemer waaronder in deze scriptie alle vormen van mishandeling zijn samengebracht. Omdat er heel veel verschillende definities zijn van bullying, pesten en mishandelen gebruik ik in deze scriptie het begrip victimization en dan specifiek een veel gebruikte definitie, namelijk de definitie van Olweus (1991): ‘a person is being bullied or victimized when he or she is exposed, repeatedly and over time, to negative action on the part of one or more persons’. Er is in de loop der tijd veel geprobeerd om victimization tegen te gaan of te voorkomen. Één van de manieren om victimization te voorkomen en/of te verminderen is door middel van een weerbaarheidtraining.

In deze roerige tijden wordt het debat over normen en waarden in onze samenleving steeds sterker. Het lijkt net alsof je steeds vaker hoort of leest over allerlei soorten misdrijven. Vaak wordt er in de media gesproken over jongeren die verantwoordelijk zijn voor criminaliteit of victimization, maar in werkelijkheid gaat het vaak om jongens/mannen. Naast dat jongens vaker dader zijn dan meisjes, zijn ze ook vaker slachtoffer van victimization. Het is hoog tijd dat er aandacht komt voor jongens. Uit onderzoek blijkt dat deze groep kwetsbaar is en het steeds moeilijker vindt om aansluiting te vinden in het huidige onderwijs en daaropvolgend een plaats in de maatschappij te verwerven. Andersom geldt ook dat onderwijs en maatschappij steeds minder oog blijken te hebben voor de specifieke kwaliteiten en ontwikkelingsopgaven van jongens. Het blijkt dat veel ouders en scholen hoge eisen aan jongens stellen. Deze eisen stroken niet met hun ontwikkeling met als gevolg dat jongens afhaken of de aandacht trekken met storend probleemgedrag (Ykema, 2003).

Marokkaanse jongens in onze maatschappij komen de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Het lijkt wel alsof het steeds slechter met ze gaat. De vraag is of dat ook zo is, of dat de kwestie (vooral) door de media uit proporties wordt geblazen en we daardoor een verkeerd beeld krijgen van deze jongens. Is er sprake van morele paniek zoals Baerveldt dat noemt of is het werkelijkheid? Uit het stukje over jongens in het algemeen en uit cijfers van justitiële inrichtingen blijkt dat jongens het moeilijk hebben in onze maatschappij. 79,4% van de jeugdigen in opvanginrichtingen zijn jongens. Hiervan is de grootste groep van Nederlandse afkomst (41,4%), de tweede grootste groep is van Marokkaanse afkomst (16,4%). In behandelinrichtingen is 73,2% van de jeugdigen een jongen. Hiervan is 53,7% van Nederlandse afkomst en 10,1% van Marokkaanse afkomst. Uit deze cijfers kan je concluderen dat naast jongens in het algemeen, vooral Nederlandse en Marokkaanse jongens het moeilijk hebben in de huidige maatschappij. De grootste groep die vastzit is tussen de 16 en 17 jaar. Het is daarom zaak jongens op een jonge leeftijd te bereiken en ze te helpen op weg naar volwassenheid.

Mijn onderzoek richt zich op de Rots en Watertraining. Ook een programma dat een bijdrage probeert te leveren aan het tegengaan en/of beperken van victimization en kinderen te helpen bij het opgroeien tot weldenkende mensen die beschikken over zelfreflectie, zelfbeheersing en zelfvertrouwen. Het programma is bekroond met de Jan Brouwerprijs ter preventie van kindermishandeling. Het is een programma, dat niet zoals vele andere programma’s verbaalcognitief is ingesteld, maar werkt vanuit een psychofysieke benaderingswijze. Veel trainingen slaan niet aan bij Marokkaanse jongens. Hoe zit dit met de Rots en Watertraining? Een feit is dat er in de Islamitische cultuur meer respect bestaat voor vechtsporten en weerbaarheid. Het is belangrijk om voor jezelf op te kunnen komen. Een tweede feit is dat Marokkaanse gezinnen minder verbaalcognitief zijn ingesteld dan Nederlandse gezinnen. Er is sprake van een bevelshuishouden en geen onderhandelingshuishouden. Via de fysieke weg zou je Marokkaanse jongens misschien beter kunnen bereiken dan via de verbaalcognitieve weg die veel trainingen bewandelen. Of dat ook daadwerkelijk zo is, hoop ik met deze scriptie te kunnen vaststellen.

De probleemstelling in mijn onderzoek luidt

‘ Wat zijn de effecten van de Rots en Watertraining bij jongens en zijn er verschillen in effecten tussen jongens met een allochtone achtergrond en jongens met een Nederlandse achtergrond’.

Download volledige scriptie

Laatste nieuws

Positieve resultaten wetenschappelijk onderzoek Rots en Water in het Primair Onderwijs

Tussen 2015 en 2018 heeft de Universiteit van Utrecht in samenwerking met het Rots en Water Instituut NL een grootschalig wetenschappelijk vergelijkingsonderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit van het R&W programma in het Primair Onderwijs, vergelijkbaar met het Nationaal onderzoek Anti-pestprogramma's (tussen 2016 en 2018).

In totaal namen 1203 leerlingen (groep 6 t/m 8) van 17 verschillende basisscholen deel aan het onderzoek.

Leerlingen rapporteerden in de Rots en Water-groep een
- afname in twee vormen van pesten en bijna alle vormen van gepest worden;
- hogere mate van zelfregulatie
;
- hogere mate van globaal zelfvertrouwen;
- afname in depressieve gevoelens.

Wanneer verschillen tussen de interventiegroep en controlegroep in verandering over tijd werden onderzocht, bleek dat zij verschilden op twee vormen van pesten, op zelfregulatie, zelfvertrouwen en op depressieve gevoelens.

Aanvullend zijn er ook enkele vragen aan de leerkrachten over het pestgedrag op hun school voorgelegd. De uitkomsten zijn vastgelegd in een afzonderlijk onderzoeksrapport en ondersteunen de resultaten van bovenstaand onderzoek.

GEFELICITEERD: We mogen weer 7 scholen in Nederland feliciteren met het behalen van het Predicaat Rots en Water school, namelijk:

- WSKO St. Jozefbasisschool in Wateringen

- OBS de Piramide in Ridderkerk

- CNS De Nieuwe Weg in Oostvoorne

- BS de Alm in Tilburg

- CBS De Driemaster in Hasselt

- VO 't Ravelijn in Steenbergen

- OBS Jan Ligthart in Appingedam

Accreditaties

De 3-daagse Rots en Water (basis)training is geaccrediteerd door:

-           door de ABvC, Algemene Beroepsvereniging voor Counseling,

-           door de SKJ, Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (64 punten)

-           door het Register Vaktherapie (46 punten)

 

We zijn geregistreerd in het CRKBO, Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs.

Nieuwsbrief Rots en Water 2019!

Beste Rots en Watertrainers,

Onder aan dit bericht vindt u een link naar de Rots en Water nieuwsbrief 2019.
Via deze nieuwsbrief willen wij jullie graag op de hoogte brengen van:

  • Terugblik 2018: groei in binnen- en buitenland
  • Verloop accreditatie
  • De huidige ontwikkelingen binnen het Rots en Water programma:
       - Resultaten en voortgang wetenschappelijke onderzoeken (PO & VO)
       - Nieuwe R&W specialisatie trainingen
       - Rots en Water en ZIEN!
       - Leerlingenboekje deel 2
       - Rots en Watertraining Minskenwurk
       - Nieuwe Rots en Water shirts
  • Trainingen 2019
  • Internationale ontwikkelingen en ontwikkelingswerk

Nieuwsbrief 2019

Het nieuwe 'Rots en Water Basisschool' boek vanaf nu leverbaar!

Het is een práchtig boek, 300 pagina's full color en hard cover, met 10-lessenplannen voor groep 1 t/m 6: inclusief veel nieuwe foto's, spellen, oefeninigen en reflectievragen.
Het boek is, samen met het Rots en Water handboek, ideaal voor een gestructureerde, schoolbrede inzet van het Rots en Water programma.

Het nieuwe boek kan alleen worden aangeschaft door trainers die de 2-daagse Basisschooltraining hebben gevolgd. 
Kosten van het nieuwe boek: € 65,- (inclusief BTW, exclusief verzendkosten). 

 

Wetenschappelijk onderzoek R&W toont, in tegenstelling tot andere onderzochte programma’s, wél positieve effecten!

Op 24 mei 2018 is het Eindrapport onderzoek Anti-pestprogramma’s naar buiten gekomen. Hieruit blijkt dat een aantal van de onderzochte programma’s geen of nauwelijks effect hebben.

Vergelijkbaar met het onderzoek naar Anti-pestprogramma’s is, in samenwerking met de UU, data verzameld in de groepen 6, 7 en 8 van het PO.

Voorlopige resultaten van het wetenschappelijk onderzoek op basis van deze data laat zien dat het Rots en Water programma echter wel positieve effecten oplevert.

Het wetenschappelijk artikel dat hierover is geschreven is voor publicatie aangeboden aan een wetenschappelijk tijdschrift.

Meer details volgen wanneer het artikel is gepubliceerd.

Laatste ontwikkelingen Rots en Water

Graag zouden we u op de hoogte willen brengen van de laatste ontwikkelingen binnen het Rots en Water programma:

  • Nieuw praktijkboek – te bestellen per 1 februari 2018 (lessenboek 3-daagse basistraining
  • Ondersteunend leerlingboekje
  • Vernieuwd videomateriaal
  • Nieuw lessenboek Rots en Water Basisschool (verwacht mei 2018)
  • Onderzoek
  • Internationale ontwikkelingen
  • Verloop accreditatie
  • Trainingen 2018

Voor meer informatie, klik hier voor de nieuwsbrief. 

Artikel betreffende voortgang onderzoek VMBO

http://www.het-westerkwartier.nl/nieuws/53422/lessenserie-rots-en-water-op-de-woldborg/

 

Hier ook een link waarop geïnteresseerden de voortgang van het VMBO-onderzoek kunnen volgen, een onderzoeksbeschrijving staat en je samenvattingen en andere verslagen kunt lezen: Klik hier

Effect van het Rots en Water-programma op het Sondervick College te Veldhoven

Lees hier het hele onderzoek.

Rots en Water op scholen in Almelo

Klik hier om het artikel te lezen

Nieuw Rots en Water Poloshirt

De nieuwe Rots en Water shirts zijn er!

Vernieuwd en verbeterd, pasvorm en kleur zijn aangepast aan deze tijd.

Er is nu ook een dames en een heren uitvoering beschikbaar, maten xs t/m xxxl.

De kosten zijn; € 35.00 incl. btw en excl. verzendkosten á € 6.95

Kijk mee
5t0LZkrawUo

Rock and Water in Primary School (UK)

Rock and Water in Peru (TV Perú) Spanish

Rock and Water Program - Primary School Australia

Rots & Water documentaire trailer

Rots & Water Documentaire

Rots en Water en autismespectrumstoornissen Marc Boas MI 

Rots en Water t a v psychosociaal trauma Harriëtte Modderman MI 

Kalender

Voor deze maand
November 6 en 7 - 2019

2-Daagse Rots en Water Basisschool training in Sportcentrum Oudenrijn bij... Volgeboekt

November 8 - 2019

1-daagse Rots en Water Opfrisdag in Sportcentrum Oudenrijn bij Utrecht.Volgeboekt

November 13, 14 en 15 - 2019

Open 3-daagse Rots en Water (basis)training in sportcentrum De Pompenmake... Volgeboekt

November 14 en 15 - 2019

2-Daagse Rots en Water Basisschool training in Sportcentrum Oudenrijn bij... Volgeboekt

November 18, 19 en 20 - 2019

Open 3-daagse Rots en Water (basis)training in Leek (Groningen). De train...

November 20, 21 en 22 - 2019

Open 3-daagse (basis)training in sportcentrum Oudenrijn bij Utrecht. Volgeboekt

November 21 en 22 - 2019

2-Daagse Rots en Water basisschool training in sportcentrum De Pompenmake... Volgeboekt

November 27, 28 en 29 - 2019

3-daagse Rots en Water basistraining in Weerselo (Overijssel). Volgeboekt

November 28 en 29 - 2019

2-Daagse training Rots en Water en Autismespectrumstoornissen in Sportcen... Volgeboekt

November 28 en 29 - 2019

Open 2-daagse Basisschool Training in Gent (Drongen, België). De tra...

Verder kijken
Internationaal

 
 
Contact

Gadaku Institute / Rots en Water NL
Loet 45
1741 BN Schagen

Tel:  0224-21 33 46
Fax: 0224-21 50 45
[email protected]


Copyright Rots & Water Instituut - Gadaku Institute 2019