Reductiemechanisme agressie en depressie in R&W

Mechanisme reductie van agressie en depressie in Rots en Water
De Psycho-Fysieke didactiek: de fysiek-emotionele en de verbaal-emotionele ontwikkelingsweg Het programma bedient zich van een psycho-fysieke didaktiek hetgeen wil zeggen dat, startend vanuit een fysieke invalshoek, mentale en sociale vaardigheden worden aangereikt en verworven. Het programma is derhalve zeer fysiek en wordt ondersteund d.m.v. korte groepsgesprekken, waarin ruimte is voor zelfreflectie, en het maken van korte opdrachten. Voor deze invalshoek is gekozen omdat vooral jongens in de eerste plaats fysiek in de wereld zijn. Zij beschikken over een enorme dosis energie die uitnodigt, en soms dwingt, tot bewegen. Daarnaast is het ook zo dat de meeste jongens, vergeleken met de meeste meisjes, meer moeite hebben met het verwoorden van gedachten, gevoelens en emoties.
Jongens volgen meer een fysiek-emotionele ontwikkelingsweg (zelfkennis door bewegen, doen, onderzoeken) Meisjes volgen meer een verbaal/rationeel-emotionele ontwikkelingsweg. (zelfkennis door reflectie en verbale communicatie) De psycho-fysieke didactiek van het Rots en Water programma voegt beide ontwikkelingswegen samen in één programma.


Agressie en depressie
Bij jongens geldt dat zij eerder neigen tot het externaliseren van hun emoties hetgeen zich uit in storend gedrag en agressie. Bij meisjes zien wij juist het tegenovergestelde.
Meisjes zijn over het algemeen wel in staat tot het verwoorden van emoties en gevoelens maar hebben daarentegen meer moeite om hieraan ook fysieke uitdrukking te geven. Meisjes neigen, meer dan jongens, tot het internaliseren en onderdrukken van hun emoties hetgeen zich manifesteert in depressie, gevoelens van angst en terugtrekking.
Daarom zal bij jongens het accent liggen op zelfbeheersing, het vergroten van het zelfreflectievermogen en wordt tegelijkertijd via fysieke communicatie-oefenigen andere communicatievaardigheden aangeleerd. Meisjes wordt geleerd emoties niet te onderdrukken, zichzelf niet weg te cijferen maar gevoelens te uiten, voor zichzelf op te komen, en indien nodig in actie te komen.

Meisjes worden in een confronterende situatie vaak overspoeld door gevoelens van angst. Deze angstgevoelens hebben een verlammende uitwerking en beperken zodoende het vermogen tot handelen over te gaan resulterend in een fright reaction (passiviteit, depressie)
Het is van belang om te weten dat elke fysieke actie gevoelens van angst zal doen verminderen. (Delfos 2004, De schoonheid van het verschil, Delfos 2000, Kinderen en gedragsproblemen, angst, agressie, depressie en ADHD) Dit gegeven wordt in Rots en Water toegepast. Meisjes wordt geleerd te gronden, te centreren en gebruik te maken van een goede ademtechniek. Dit zijn allen fysieke oefeningen die gevoelens van angst doen verminderen en het vermogen tot handelen over te gaan vergroten.

Juist de fysieke oefening geeft meisjes de overtuiging en het vertrouwen dat zij ook werkelijk capabel en sterk genoeg zijn om een confrontatie aan te gaan en een eigen weg te volgen. Bovendien leren zij dat naast het verwoorden van emoties de fysieke expressie (ontlading en bewustwording) van emoties verhelderend en verruimend kan werken.
Het spreekt voor zich dat om bovengenoemde redenen het R&Wprogramma het best tot zijn recht komt als met afzonderlijke jongens- en meisjesgroepen wordt gewerkt.


Vier rode draden
Het Rots en Water programma kent 4 thema’s n.l. zelfbeheersing, zelfreflectie, zelfvertrouwen en specifiek voor meisjes is een vierde thema toegevoegd: in actie kunnen en durven komen. Deze thema’s worden in het programma door 4 rode draden met elkaar verbonden:
1) Het leren gronden (stevig en ontspannen staan), centreren (adem in de buik) en richten van de aandacht/focus.(uiterlijk focus, later transformerend naar een innerlijk doel) Het centrum (in Japan benoemd met hara, in China met tantien) wordt ervaren en ontwikkeld als een centrum van kracht en een centrum van rust.
Iemand die gecentreerd is en gegrond ervaart een stevige, fysieke basis die elke handeling, en het tot handelen overgaan, vergemakkelijkt.

2) De ontwikkeling van de gouden driehoek: lichaamsbewustzijn-emotioneel bewustzijn-zelfbewustzijn. Emoties drukken zich in het lichaam uit in de vorm van spierspanningen in samenspel met de werking van diverse hormonen . Zonder lichaam is er geen bewustzijn van emoties mogelijk. Zonder lichaamsbesef is er geen emotioneel besef en geen zelfbesef mogelijk.
De ontwikkeling van meer lichaamsbewustzijn kan daarom leiden tot meer inzicht en ervaring van de eigen reactiepatronen, hetgeen een kans biedt tot verdieping van het emotioneel bewustzijn en zelfbewustzijn. Dit concept ligt in feite ten grondslag aan elke zelfverdedigingsport waar aandacht is voor de ontwikkeling van mentale kracht en innerlijke kracht. De ervaring van een kalme, sterke fysieke basis maakt het makkelijker om met anderen contact te maken, vast te houden aan een eigen standpunt, en gevoelens en emoties op beheerste manier tot uitdrukking te brengen.

3) De ontwikkeling van fysieke communicatievormen als basis voor de ontwikkeling van andere, meer verbaal georiënteerde, vormen van communicatie. In eerste instantie wordt ervaren dat het mogelijk is vast te houden aan een sterke, kalme basis

4) Het Rots&Waterconcept. De harde, onwrikbare rotshouding versus de beweeglijke, verbindende waterhouding. Dit concept kan op verschillende niveaus worden ontwikkeld en toegepast: op fysiek niveau en op mentaal- en sociaal niveau. Op fysiek niveau betekent dit dat een aanval gepareerd kan worden door hard aangespannen spieren (rots) maar vaak zelfs nog effectiever kan worden opgevangen door een beweeglijk meegaan met de energie van de aanvaller (wateraspect)

Zo is het ook mogelijk binnen een gesprek te kiezen voor een rotsopstelling of een wateropstelling en ditzelfde geldt voor de manier waarop men relaties met anderen onderhoudt. Op spiritueel niveau tenslotte vallen de tegenstellingen tussen rots en water weg. Daar ontstaat het inzicht en ervaart men dat beide wegen en kwaliteiten, zowel de rots- als de waterkwaliteit, noodzakelijk zijn om tot zelfverwezenlijking te komen en dat mensen in diepste wezen met elkaar verbonden zijn en een gezamenlijke weg afleggen. Dit betekent dat het vasthouden aan een eigen mening, eigen gevoel, eigen richting wel degelijk grote positieve waarde kan hebben. Levenskunst is het vinden van een balans tussen rots- en waterkwaliteiten, tussen samengaan met anderen en het vinden van een eigen weg, vasthoudend aan eigen overtuigingen en gevoel.

Freerk Ykema
Auteur/presentator Rots&Water Programma
Directeur Gadaku Institute/Rots&Water Instituut

 

Laatste nieuws

Laatste ontwikkelingen Rots en Water

Graag zouden we u op de hoogte willen brengen van de laatste ontwikkelingen binnen het Rots en Water programma:

  • Nieuw praktijkboek – te bestellen per 1 februari 2018 (lessenboek 3-daagse basistraining
  • Ondersteunend leerlingboekje
  • Vernieuwd videomateriaal
  • Nieuw lessenboek Rots en Water Basisschool Schoolbreed (verwacht mei 2018)
  • Onderzoek
  • Internationale ontwikkelingen
  • Verloop accreditatie
  • Trainingen 2018

Voor meer informatie, klik hier voor de nieuwsbrief. 

GEFELICITEERD: We mogen weer 4 scholen in Nederland feliciteren met het behalen van het Predicaat Rots en Water school, namelijk:

- CBO Dreefschool in Haarlem

- CBS Tijo van Eeghenschool in Aerdenhout

- Praktijkonderwijs Elde College in Schijndel

- Koningin Emmaschool (V)SO in Amersfoort

 
 
Artikel betreffende voortgang onderzoek VMBO

http://www.het-westerkwartier.nl/nieuws/53422/lessenserie-rots-en-water-op-de-woldborg/

 

Hier ook een link waarop geïnteresseerden de voortgang van het VMBO-onderzoek kunnen volgen, een onderzoeksbeschrijving staat en je samenvattingen en andere verslagen kunt lezen: Klik hier

TV: Editie NL op bezoek bij de leerlingen van het Helinium in Hellevoetsluis (Zuid Holland)

Op maandag 12 maart werden de leerlingen van Klas T2a VMBO Basis Techniek verrast door een camerateam van Editie NL.

Aanleiding tot dit bezoek was een special die Editie NL dezelfde avond uitzond over de vraag ‘Tuchtschool moet terug?’

Standpunt van het Rots en Water Instituut in deze is duidelijk: Kinderen en jongeren hebben duidelijke regels en structuur nodig (Rots) die fungeren als een veilige basis voor verdere ontwikkeling. Aan de andere kant heeft elk kind behoefte aan liefde en waardering en een positieve relatie (Water) met ouders/verzorgers/leraren/trainers. Daar waar de balans tussen Rots en Water ontbreekt ontstaan de problemen.

De beelden spreken voor zich. Twee oefeningen komen naar voren:

  • Twee jongens demonstreren (en ervaren) wat er gebeurt als mensen als ‘Rotsen’ op elkaar ingaan, hetzij fysiek, verbaal als wel in een relatie: beide verliezen hun balans.
  • Door fysieke actie (stoten op kussens) ontwikkelen deze mannen gezamenlijk meer zelfbeheersing en zelfvertrouwen.

Jongens bedankt!

Advanced Trainer Marcel Venis (www.zhanwen.nl) bedankt!

Voor de beelden zie link https://www.rtl.nl/video/65b47927-deaf-4668-93cb-011fd99ac52f/

Effect van het Rots en Water-programma op het Sondervick College te Veldhoven

Lees hier het hele onderzoek.

Accreditaties

De 3-daagse Rots en Water (basis)training is geaccrediteerd door:

-           de SRVB, Stichting Register Vaktherapeutische Beroepen (Register Vaktherapie)

-           door de ABvC, Algemene Beroepsvereniging voor Counseling,

-           door de SKJ, Stichting Kwaliteitsregister Jeugd

 

We zijn geregistreerd in het CRKBO, Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs.

Gezonde school activiteiten


Rots en Water was in 2015 het meest aangevraagde programma in kader van RIVM Gezonde School activiteiten
Klik hier voor meer informatie.


 

Rots en Water op scholen in Almelo

Klik hier om het artikel te lezen

Kijk mee
TWsce1RruLE

Trailer R&W en een beperking

Rots & Water documentaire trailer

Rots & Water Documentaire

Rots en Water en autismespectrumstoornissen Marc Boas MI 

Rots en Water t a v psychosociaal trauma Harriëtte Modderman MI 

Rots & Water binnen basisonderwijs

Rock and Water goes to the Caribbean (Saba) en in februari 2016 ook naar Curacao

Kalender

Voor deze maand
Mei 16, 17 en 18 - 2018

Open 3-Daagse Rots en Water (basis) training in sportcentrum De Pompenmak... Volgeboekt

Mei 16, 17 en 18 - 2018

Open 3-daagse Rots en Water (basis)training in sportcentrum Oudenrijn bij... Volgeboekt

Mei 23, 24 en 25 - 2018

Open 3-daagse Rots en Water (basis)training in sportcentrum Oudenrijn bij... Volgeboekt

Mei 28 en 29 - 2018

Tweedaagse training Rots en Water Focus op meisjes en vrouwen in sportcen... Volgeboekt

Mei 30 en 31 - 2018

2-Daagse Rots en Water basisschool schoolbreed training in sportcentrum D...

Mei 31 en Juni 1 - 2018

2-Daagse training Rots en Water en Autismespectrumstoornissen in Sportcen... Volgeboekt

Verder kijken
Internationaal

 
 
Contact

Gadaku Institute / Rots en Water NL
Loet 45
1741 BN Schagen

Tel:  0224-21 33 46
Fax: 0224-21 50 45
[email protected]


Copyright Rots & Water Instituut - Gadaku Institute 2018