Rots en Water trainer
Het officiële Rots en Water certificaat (en de titel ‘Rots en Water trainer’) is alleen te behalen middels het volgen van de 3-daagse basistraining. Alleen dan is de trainer geaccrediteerd om de Rots en Water lessen zoals die zijn vastgelegd in het Rots en Water praktijkboek te verzorgen. Het verzorgen van de Rots en Water lessen beperkt zich tot de pedagogische setting waarin de trainer is opgeleid (denk op school aan een lerarenopleiding, PABO enz.)
Het Rots en Water certificaat accrediteert nadrukkelijk niet tot het verzorgen van trainingen (in welke vorm en met welk doel dan ook) aan volwassenen en professionals werkzaam in het onderwijs en bedrijfsleven (het certificaat is geen Train-the-Trainer accreditatie). Het Rots en Water Instituut is de enige instantie die training aan docenten, hulpverleners e.d. organiseert, coördineert en faciliteert.
Voor elke Rots en Water training geldt dat deelnemers alleen door het Rots en Water Instituut worden gecertificeerd als zij aldoor aanwezig zijn geweest (100% aanwezigheidsplicht) en actief hebben deelgenomen aan de training. Actieve deelname ligt ter beoordeling bij de Master trainer die de training verzorgt (in samenspraak met het Instituut).
Op dit moment hebben in Nederland en België ruim 35.000 leraren e.a aan een Rots & Watertraining deelgenomen. In andere landen, met name in Australië en Nieuw-Zeeland, zijn samen ook ruim 35.000 trainers opgeleid. Naar schatting hebben sinds 1999 wereldwijd zo’n 3 ½ miljoen kinderen een Rots en Watertraining gevolgd.
Opleiding en competenties
De lessen worden voornamelijk gegeven door de eigen groepsleerkracht of gymnastiekdocent. Andere mogelijkheden zijn de mentor, vakleerkracht bewegingsonderwijs, intern begeleider, of een andere (bevoegde) leraar of externe trainer, die de driedaagse R&W basistraining heeft gevolgd. De R&W trainingen worden op HBO werk- en denkniveau gegeven. Voor de uitvoerders geldt dat ze alleen binnen de pedagogische setting waarvoor ze zijn opgeleid de R&W lessen mogen geven. De uitvoerder beschikt dus al over een passende opleiding zoals bijvoorbeeld de Pabo, ALO enz. Dit betekent dat ze reeds beschikken over de didactische en pedagogische competenties om lessen te geven aan de betreffende doelgroep. Ter verduidelijking, een onderwijsassistent mag wél deelnemen aan de driedaagse R&W basistraining, maar fungeert dan bij het lesgeven aan leerlingen ook als assistent van de leerkracht en niet als hoofdtrainer.
In het geval de R&W-lessen op school door een externe trainer worden verzorgd, wordt aan de school aangeraden om altijd te informeren of de trainer beschikt over een VOG en wat zijn/haar vooropleiding is. Daarnaast wordt, wanneer de groepsleerkracht niet zelf de R&W lessen geeft, de aanwezigheid en proactieve houding van de groepsleerkracht bij de lessen wel nadrukkelijk geadviseerd.
Benodigde competenties:
- Kennis hebben van de ontwikkelingspsychologie van schoolkind tot adolescent;
- Kennis hebben van opbouw en inhoud van de lessenserie voor leerlingen;
- Inzicht hebben in de basisprincipes van het R&W programma, zoals de drie bouwstenen, vier rode draden en het principe van psychofysiek werken;
- De oefenvormen die aan leerlingen worden aangeboden zelf kunnen uitvoeren en voordoen;
- In staat zijn uitgevoerde werkvormen te evalueren en duiden met de groep leerlingen;
- In staat zijn om werkvormen aan te passen aan de leeftijd en zo nodig de specifieke leer- of ontwikkelingsbehoeften van leerlingen;
- In staat zijn om adequaat te kunnen reageren op verschillende reacties van leerlingen op bepaalde oefeningen.
- Inzicht hebben in het eigen functioneren om een positieve onderwijsrelatie te creëren.
Aan deze competenties wordt in de training intensief gewerkt.
Er kan nog nader onderzocht worden welke vooropleiding, competenties en het volgen van extra R&W trainingsdagen voor de beste resultaten kan zorgen. Via de driedaagse R&W basistraining wordt het certificaat R&W basistrainer verworven. De driedaagse basisopleiding omvat drie aaneengesloten trainingsdagen met een contacttijd van 24 uur, waarvan 20% theorie en 80% praktische oefening van (rollen)spelen, oefeningen, en reflectie. Tijdens de driedaagse opleiding worden alle oefeningen uit het R&W Praktijkboek beoefend en/of getoond en/of besproken. Daarnaast neemt de cursist het praktijkboek met de lessenplannen en theorie door, de videoscenes en de instructiefilms, waarvoor een geschatte studielast van veertig uur staat. Bij de training geldt een aanwezigheids- en actieve participatieplicht. Het praktijkboek en bijbehorende videomateriaal zijn alleen verkrijgbaar in combinatie met de training. Het R&W programma dient volgens de inhoud en richtlijnen van het R&W Praktijkboek te worden gegeven aangepast aan de (doel)groep (passend onderwijs).
De basisopleiding wordt jaarlijks op diverse plaatsen in het land aangeboden. Ook is het voor een school/organisatie mogelijk de driedaagse opleiding als een in-company training aan te vragen. De driedaagse training van het R&W Instituut biedt de R&W-trainer de benodigde competenties om binnen de pedagogische setting waarvoor hij/zij is opgeleid het R&W programma uit te voeren.
Na de driedaagse R&W basistraining kunnen specialisatietrainingen worden gevolgd om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften aanvullend te kunnen ondersteunen, namelijk de specialisatie (meervoudige) Fysieke beperkingen en de specialisatie Autismespectrumstoornissen. In deze specialisaties komt aan bod hoe zij R&W binnen hun expertise kunnen inzetten. Met andere woorden, de leerkracht heeft reeds in zijn opleiding (en door ervaring) geleerd hoe in de gebruikelijke schoolsetting om te gaan met leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. In de specialisatie training komt aan bod hoe tijdens de R&W lessen oefeningen gedifferentieerd kunnen worden aangeboden om actieve participatie mogelijk te maken (i.p.v. bijvoorbeeld het geven van een observatieopdracht).
Ook worden er elk jaar op diverse plaatsen in Nederland nascholing/opfrisdagen aangeboden. Voor behoud van de accreditatie R&W-basistrainer is het noodzakelijk om minimaal elke vier jaar een nascholing/opfrisdag of een Specialisatietraining te volgen.
Bij een schoolbrede aanpak is er voor overig schoolpersoneel een Eén Dag Introductie Training (EDIT) om de taal en principes van R&W te leren kennen en, in het PO, om ondersteunend mee te werken bij de implementatie ervan op school. Hierdoor kan ook buiten de R&W lessen om de R&W taal en principes toegepast worden in de communicatie met leerlingen. In het VO wordt deze ondersteunende rol niet gevraagd gezien de andere, specifieke samenstelling van het onderwijs en onderwijsondersteunend personeel: grotere groep wisselende docenten veelal opererend in sectieverband met weinig sectie overkoepelende overlegmomenten.
Specialisatietrainingen
Certificering vindt ook plaats na het volgen van één van de specialisatietrainingen. Na het volgen van een specialisatietraining wordt de deelnemer geaccrediteerd om met een specifiek deel van het programma (vastgelegd in een aparte reader of boek) te werken binnen de doelgroep waar deze training voor bedoeld is.
Advanced Training
Rots en Watertrainers die de ambitie hebben om het eigen schoolteam via een Een Daagse Introductie Training op te leiden kunnen de Advanced Training volgen. Deze training wordt een keer per jaar in Nederland (sportcentrum Oudenrijn) georganiseerd en een keer per jaar in Australië (Newcastle). Alle trainingen vinden plaats onder auspiciën van het Rots en Water Instituut/Gadaku Institute. Voor meer informatie zie Advanced Training.
Huurt u een trainer van buitenaf in en twijfelt u aan zijn of haar certificering? Neem dan contact op met het Rots en Water Instituut (RWI) via [email protected]. Het RWI beschikt namelijk over een databestand waarin alle trainers met de door hem/haar gevolgde trainingen (met plaats en data) staan opgeslagen.